غلبه بر دیابت شعار روز جهانی بهداشت


هر سال ،سازمان جهانی بهداشت  ،بنا به اولویت نگرانی بهداشت عمومی جهان ،موضوعی را برای روز جهانی بهداشت اعلام می کند.
موضوع روز جهانی بهداشت 2016 دیابت است، یک بیماری غیر واگیر (NCD) که مستقیما بر زندگی میلیون ها نفر از مردم جهان ، عمدتا در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط تاثیر می گذارد.
یابت یک بیماری متابولیک مزمن است که با افزایش سطح قند خون مشخص می شود و ممکن است به مرو زمان منجر به آسیب های جدی به قلب، عروق خونی، چشم ها، کلیه ها، و اعصاب شود.  شیوع دیابت در چند دهه گذشته افزایش مستمری داشته است، به ویژه در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط.
باتوجه به اطلاعات پیشین ، این روند افزایشی با پیشگیری و مراقبت مناسب مهار خواهد شد.
انواع 1 و 2 دیابت فقط یک موضوع سلامت نیست . دیابت و عوارض آن برای مبتلایان و خانواده های آنها و نیز برای سیستم بهداشتی و اقتصاد ملی به دلیل هزینه های پزشکی مستقیم و از دست دادن کار و دستمزد  زیان اقتصادی قابل توجهی به همراه می آورد.
بنابر این اقدام  برای پیشگیری ، تشخیص و درمان دیابت یک اقدام حیاتی است. برای دستیابی به توسعه پایدارتا سال 2030، دولت ها به منظور کاهش مرگ و میر زودرس ناشی از  بیماری های غیر واگیراز جمله دیابت  یک هدف بلند پروازانه تعیین کرده اند و آن رسیدن یک سوم جمعیت جهان به پوشش سلامت جهانی و دسترسی همه به داروهای ضروری مقرون به صرفه  تا سال 2030.
دیابت یکی از چهار بیماری غیر واگیراست که در سال 2011 اولویت رهبران جهان قرار گرفت و دریک اعلان سیاسی ،پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیردر بازه ی زمانی 2016-   تا 2030 از جمله اهداف توسعه هزاره معرفی شد. برنامه اقدام جهانی برای پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر ( 2013-2020)  یک نقشه راه از گزینه های سیاسی برای رسیدن به نه هدف داوطلبانه جهانی فراهم کرده است که شامل متوقف کردن رشد شیوع دیابت و چاقی تا سال 2025 می باشد.
7غذای خارق العاده برای دیابت
هفتم آوریل امسال و در روز جهانی بهداشت، همه کشورها در سراسر جهان،اقدام به انتشار دانش و آگاهی در مورد سلامت می کنند و امسال نیز این روز جهانی به دیابت اختصاص یافته و آنهم با شعار «غلبه بر دیابت!».
به گزارش آوای سلامت به نقل ازindia نرخ هشدار دهنده این بیماری به علت عادات غذا خوردن ناسالم، استرس، عدم فعالیت فیزیکی و ... در حال رشد است و این در حالی است که یک رژیم غذایی سالم در کنار سایر عادات سالم، می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به این بیماری شود.
در اینجا برخی از پیشنهادهای غذایی خارق العاده برای کاهش خطر ابتلا به دیابت معرفی شده است:
  • چای سبز: نوشیدن یک فنجان چای سبز در روز خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. چای سبز حاوی فلاونوئید است و یک ضد التهاب قوی محسوب می شود ضمن این که افزایش فعالیت انسولین را به همراه دارد.
  • ماهی قزل آلا: این نوع ماهی مناسب برای افراد مبتلا به دیابت است و به عنوان یک منبع بسیار غنی از اسیدهای چرب امگا 3 محسوب می شود و آنهم برای کاهش التهاب و کاهش سطح قند خون.
  • میوه های خانواده مرکبات: مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت دچار فقر ویتامین ث هستند. از این جهت میوه های خانواده مرکبات برای آنها یک میان وعده مهم تلقی می شود. گریپ فروت، پرتقال، لیمو، لیمو ترش و ... دارای خواص شبه انسولینی هستند.
  • سبزیجات برگ سبز: همه ما می دانیم که این سبزیجات برای سلامت کلی بدن خوب هستند اما در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نیز می توانند بسیار موثر باشند. خوردن حداقل یک و نیم وعده از این سبزیجات در روز خطر ابتلا به دیابت را تا 14 درصد کاهش می دهد.
  • بلغور جو: این نوع غله نیز سطح قند خون را تحت کنترل نگه می دارد. فیبر موجود در جوی دو سر حاوی بتاگلوتان است و اثرات مفیدی در افراد مبتلا به دیابت دارد.
  • لوبیا: خوردن یک فنجان لوبیا در روز خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد و کنترل کننده قند خون است.
  • آجیل: خوردن بادام زمینی در روز، خطر ابتلا به دیابت را تا 21 درصد کاهش می دهد.

شعار هفته سلامت سال 95 : «غلبه بر دیابتBeat Diabetes »

روزشمار هفته سلامت 95 بشرح زیر است:
چهار‌شنبه، 1 ارديبهشت 95: عزم ملي براي تحقق اهداف سند بيماري‌هاي غيرواگير
پنج شنبه، 2 ارديبهشت 95:  بهداشت عمومي
جمعه، 3 ارديبهشت 95: فعاليت بدني، ورزش و سلامت
شنبه، 4 ارديبهشت 95: غلبه بر ديابت با تحرك و تغذيه سالم
يك شنبه، 5 ارديبهشت 95: سلامت، نقش غذا و دارو
دوشنبه،6 ارديبهشت 95: اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل در حوزه سلامت
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 95: آموزش، خود مراقبتي و سلامت
  
تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1395-1-24 11:55        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ